Conferința de presă
1 septembrie 2016
1.
Structura anului școlar 2016 – 2017 (OM 4.577/
20.07.2016)
o 35 de
săptămâni de cursuri, însumând 169 de zile lucrătoare, şi se structurează în
două semestre: semestrul I (12 septembrie 2016 - 3 februarie 2017) şi semestrul
al II-lea (13 februarie 2017 - 16 iunie 2017)
o 26 mai 2017
– încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
o 9 iunie 2017
– încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
o 16 iunie
2017 – final cursuri
o Vacanța de
primăvară – două săptămâni
o Flexibilizarea
perioadei programului național “Școala altfel”
o Corelarea
perioadelor de vacanță / cursuri pentru optimizarea calendarelor examenelor și a
concursurilor naționale
o 1 Iunie –
activități de sărbătorire a Zilei Internaționale a Copilului
2.
Examene naționale
i.
Bacalaureat – OM 5.070 / 31.08.2016
ii.
Evaluare Națională a elevilor de clasa a VIII-a – OM 5.071
/ 31.08.2016
o Concluzii
2016:
1.
Reducerea numărului actelor de corupție prin acțiuni
de prevenire și combatere (procedura de transport și de evaluare a lucrărilor
în alt județ)
2.
Suprapunerea activităților din cadrul comisiilor de
examene (calendarul elaborat în anul anterior a prevăzut activități pe toată
perioada vacanței)
3.
Divergențe exprimate de opinia publică referitoare
la modalitatea de stabilire a notei finale în urma contestațiilor
o Noutăți
2017:
1.
Am optimizat calendarele pentru evitarea
suprapunerilor și a suprasolicitării activităților de organizare
2.
Am eliminat prevederea conform căreia nota finală
după contestații se modifică numai în cazul în care, între nota inițială și
nota de la contestații, există o diferență de minimum 0, 5 puncte
3.
Admiterea în învățământul liceal – OM 5079 /
31.08.2016
o Noutăți
2017:
1.
În calculul mediei de admitere, ponderea mediei
claselor V – VIII reprezintă 20%, în
comparație cu 25% în anul școlar actual.
2.
Admiterea în liceu se va realiza într-o singură
etapă computerizată, urmată de o etapă în care se vor analiza cazuri speciale.
Astfel, admiterea se va finaliza mai repede.
4.
Resurse umane
i.
Definitivat
ii.
Titularizare
1.
Metodologiile sunt în lucru, în etapa de consultare
cu partenerii de dialog social, cu care deja s-au agreat calendarele de
organizare și desfășurare.
2.
Examenul pentru definitivare în învățământ se va
organiza în perioada vacanței de primăvară (luna aprilie).
3.
Concursul pentru ocuparea posturilor didactice va
avea loc în data de 12 iulie 2017.
5.
Programe naționale
o Programul național “Școala altfel” (OM 5085)
1.
Metodologie specifică, menită să ducă la o abordare
coerentă a Programului național ”Școala altfel” .
2.
Se va întinde pe durata a 5 zile lucrătoare lăsând la
decizia comunității școlare perioada pentru derularea programului, după cum
urmează: 21 noiembrie - 2 decembrie
2016, 27 februarie - 31 martie 2017 şi 15 mai - 9 iunie 2017 (învăţământul
preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie - 2 decembrie 2016, 27 februarie -
31 martie 2017 şi 15 mai - 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal,
profesional şi postliceal).
3.
Proiectarea programului „Școala altfel” se va
realiza în patru etape:
a) investigarea intereselor copiilor
preșcolari/elevilor;
b) alcătuirea ofertei „Școala altfel”
(totalitatea activităților educative din care preșcolarii/elevii pot să
aleagă);
c) înscrierea copiilor preșcolari/elevilor la
activități;
d) elaborarea detaliată a programului pe baza
opțiunilor individuale ale copiilor preșcolari/elevilor.
o Programul național de acordare a unui suport
alimentar (“Masa caldă”)
-
Program pilot aflat în faza de avizare
interministerială care se va desfășura în 50 de unități de învățământ cu
aproximativ 30. 000 de beneficiari, elevi și preșcolari.
-
Diversitate a unităților de învățământ alese
(rural, urban mic, urban mare, dispersie geografică, facilități diferențiate)
o Fiecare copil în grădiniță
-
Acordarea de tichete valorice pentru susținerea
participării preșcolarilor din familii cu condiții socio-economice precare la
activitățile didactice din grădinițe.
o Dezvoltarea învățământului profesional dual
-
Se dezvoltă cadrul legislativ pentru asigurarea
unui parcurs educațional prin învățământul dual pentru absolvenții clasei a
VIII-a
6.
Politici naționale
o Asigurarea manualelor școlare pentru elevii
claselor a XI-a și a XII-a
-
S-a aplicat pentru prima dată prevederea din Legea
Educației Naționale conform căreia elevii ciclului superior al liceului
beneficiază de manuale gratuite
-
Date: 3.6000.000 de manuale școlare, 30 milioane de
lei, 375.000 de elevi
o ROFUIP
-
Realizarea unui regulament – cadru de organizare și
funcționare a unităților de învățământ preuniversitar pe baza căruia fiecare
unitate de învățământ își va elabora propriul regulament
-
Cea mai importantă prevedere care vizează, într-o
primă fază, debirocratizarea în sistemul
de educație este reducerea numărului de comisii din cadrul unității de
învățământ de la 24 la 7
o Statutul elevului
-
Am elaborat, în parteneriat cu reprezentanții
elevilor, actul normativ ce reglementează atât drepturile, cât și obligațiile
elevilor
o Decontarea navetei elevilor
-
Proiect de OUG de modificare a LEN care prevede
decontarea integrală a navetei elevilor
o Profesionalizarea managementului școlar
-
Creșterea calității actului educațional în mediul
școlar presupune și profesionalizarea funcției de management. După o perioadă
de aproximativ 10 ani, vom organiza concurs pentru ocuparea funcțiilor de director
și directori adjuncți.
-
Calendarul și metodologia sunt aprobate prin OM
5080 / 31.08.2017
-
Concursul se va desfășura începând cu 12 octombrie
2016, data probei scrise organizată la
nivel național. Proba de evaluare a CV-ului și interviul vor fi organizate în
perioada 13 octombrie 2016 – 11 noiembrie 2016
o Asigurarea securității în şcoli
- Planul naţional comun de acţiune (MDRAP –
MENCŞ – MAI) pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a
personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în încinta şi în
zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar
7.
În lucru:
o Elaborarea
programelor școlare pentru gimnaziu
o Învățământul
dual – modificări legislative pentru asigurarea unui cadru coerent
o Debirocratizarea
muncii profesorului – consultare publică online
o Codul de
etică pentru învățământul preuniversitar- elaborare participativă
o Standarde de
evaluare și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
o Metodologia
de acordare diferențiată a gradației de merit
o Desegregare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu