Faceți căutări pe acest blog

Laura Stifter, profesoară de religie: „Ideea «crede şi nu cerceta» nu este o idee biblică“

Laura Stifter, profesoară de religie: „Ideea «crede şi nu cerceta» nu este o idee biblică“                         Laura Stif...

luni, 5 septembrie 2016

Religia, şcoala şi dreapta măsură - Andrei Pleşu


Religia, şcoala şi dreapta măsură

Citeste mai mult: adev.ro/nhca1f
Religia, şcoala şi dreapta măsură

Citeste mai mult: adev.ro/nhca1f

Religia, şcoala şi dreapta măsură


Andrei Pleşu

Se discută aprins pe tema orelor de religie din şcoli. Dacă să existe sau nu, dacă să fie obligatorii sau facultative, dacă să focalizeze asupra creştinismului, a ortodoxiei, sau să prefere generalitatea unor prelegeri de istoria religiilor.
Am mai multe argumente care, din punctul meu de vedere, pledează, în mod raţional, pentru păstrarea în programa şcolară a orelor de religie. Mai întîi, e firesc şi recomandabil ca orice spor de cunoaştere, orice efort de înţelegere, fie că e vorba de istoria doctrinelor economice, de astrofizică, sau de marile texte sacre ale umanităţii, să îşi afle locul în programul de formare şi in-formare a omului tînăr. A evacua religia din sfera culturii e, oricum, ilustrarea unei ignoranţe cronice cu privire la istoria artei, a literaturii, a învăţămîntului universitar, a identităţii spirituale europene şi planetare. Ideea că studiul religiei produce bigoţi, că e vetust, că lezează autonomia statului laic vine, mai mult sau mai puţin conştient, în continuarea propagandei ateiste, a retoricii – cu adevărat vetuste – pentru care religia e „opiumul popoarelor”.
Există, e drept, un mod rudimentar, superstiţios, de a te raporta la tematica transcendenţei, dar tocmai de aceea e foarte important să avem, încă din şcoală, o bună întîlnire, un dialog luminat cu această tematică. Iar dacă tot ce e tradiţie e „vetust“, atunci n-avem decît să ne naştem din nou, spălaţi pe creiere, voioşi să „sheruim“ un confortabil statut de fiinţe virtuale. Cît despre laicitate, nicăieri în civilizaţiile europene bine aşezate, ea nu implică, dincolo de o firească separare a domeniilor şi competenţelor, o ipocrită acţiune de subminare reciprocă. Roluri specifice, autonomie, dar nu excludere şi cu atît mai puţin dispreţ mutual.
Trebuie să recunoaştem că opozanţii orelor de religie din şcoli au ce au mai ales cu religia autohtonă. Dacă s-ar introduce cursuri de mitologie greacă, sau de filozofie buddhistă, cei „ofensaţi“ ar fi mult mai puţini. Or, normal este ca orice comunitate să aibă cultura propriei ei confesiuni. Să trăieşti într-un spaţiu creştin şi să n-ai habar ce este Eucharistia, ce sunt „tainele“, ce înseamnă Crăciunul, ce se întîmplă în timpul liturghiei, ce rost are icoana şi ce deosebiri sunt între catolici, ortodocşi şi protestanţi e o formă de incultură fudulă. Nu strică nimănui să ştie mai mult decît ştie şi să priceapă universul simbolic şi ritual al bunicilor săi. Şi, mai ales, nu strică nimănui să citească Scriptura, de vreme ce nici lectura Coranului, a Talmudului şi a Upanishadelor nu trece drept futilă în ariile culturale pe care le reprezintă.
O problemă există, totuşi. Nu e de loc indiferent cine îşi asumă funcţia pedagogică în programa şcolară. O oră de religie prost făcută, o oră de religie debitată convenţional, într-o atmosferă de evlavie formală, o oră de religie predată de profesori slab pregătiţi, care nu fac nici o diferenţă între ora de religie de la şcoală şi predica duminicală de la biserică – e un „experiment” ratat, care poate avea efecte mai rele decît chiar lipsa totală a oricărei instrucţii religioase. Am auzit lucruri smintitoare despre preoţi care promiteau iadul copiilor nepostitori sau celor care merg la film duminica. Am auzit discursuri agresiv-inculte şi de un schematism robust, despre o problematică prin definiţie inefabilă. Dacă BOR insistă să se pronunţe în legătură cu organizarea învăţămîntului religios în şcolile publice, atunci trebuie început cu cei care asumă rolul de profesori. Altfel, se vor livra argumente greu de contestat celor care se opun oricum materiilor „mistice”…
Important este şi altceva: cu ce tip de discurs se militează împotriva măsurii de a scoate religia din şcoli. Spun asta pentru că mi se pare contra-productiv patosul vecin cu anatema, naţionalismul previzibil, lipsa de măsură şi de smerenie a cîte unui militant radical. Să-mi fie iertată îndrăzneala, dar dacă aş fi în tabăra ateilor de rea credinţă, aş lua pastorala de Crăciun a IPS Pimen al Sucevei drept o dovadă că pledoaria în favoarea orelor de religie poate fi impură şi neavenită. Ce spune IPS Pimen? Că scoaterea religiei din şcoli e un ”atentat la fiinţa naţională, la credinţa neamului nostru românesc”, o ”ofensă a maiestăţii divine”. Foarte bine. Nu mă voi bate cu abuzul dramatic al acestui verdict. Dar e imposibil să auzi asemenea grele vorbe şi să nu te întrebi unde erau patriotismul şi credinţa IPS Pimen cînd se dărîmau biserici, cînd predica includea fatalmente lauda conducătorilor, cînd în şcoli nu numai că nu se făcea religie, ci, dimpotrivă, se făcea propagandă ateistă.
Nu erau şi acestea „mici” ofense la adresa „maiestăţii divine”? IPS Pimen era stareţ la sfîrşitul anilor `70 şi episcop-vicar la începutul anilor `80. O decizie definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din octombrie 2012 a stabilit că înaltul prelat a colaborat harnic, ani de-a rîndul, cu securitatea (internă şi externă). Mai nou, s-a luptat duhovniceşte să obţină pentru Arhiepiscopia sa 90.000 de hectare de păduri şi creşterea în grad de la ”Arhiepiscopie” la ”Mitropolie”. Smintitoare e şi una dintre declaraţiile ”actuale” ale IPSfinţiei sale: „Rău era pe vremea comuniştilor, dar mai rău e cu Uniunea Europeană”. IPS Pimen descoperă cam tîrziu ce înseamnă ”atentatul la fiinţa naţională”. Şi o face abia acum, cînd ”s-a dat drumul” la curaj. Cu o astfel de autoritate, nu eşti prea credibil ca avocat al introducerii religiei în şcoli. Aş spune chiar că faci mai degrabă rău cauzei. E nevoie de alt ton, de altă acoperire spirituală şi morală, de altă strategie. În rest, să nu ne speriem de pomană: nu religia ne va strica tineretul, ci lipsa manualelor de calitate, incultura veselă, standardizarea vieţii interioare, lipsa măsurii, a discernămîntului, a respectului pentru valori şi pentru beneficiile singurătăţii bine folosite…
 Sursa: (adev.ro/nhca1f)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Etichete

activitate catehetică activitate educativa activitate filantropica activitati disciplina religie ortodoxa ajutor alegerea Apostolilor an școlar 2016-2017 Ana Blandiana Anastasia Popescu Andrei Plesu apologia religiei articole Bantul si Marea Unire batrani Biblia Biserica Ortodoxa Biserica Ortodoxa Romana biserica si scoala carti carti religie catehetica Catehetica si Educatie Crestin Ortodoxa cateheza catolici ce inseamna sa fiu crestin ce îsi amintesc elevii de profesorii lor cele patru piersici cerc de religie Cina cea de Taina clasa a II-a Clasa a III-a clasa a IV-a Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa a VII-a Clasa a VIII-a clasa I clasa I-VIII clasa II clasa III clasa IV Clasa Pregatitoare clasa V clasele I-IV clasele I-VIII comuna Satchinez Comuniunea oamenilor cu Dumnezeu in Biserica Concurs Concurs Biblia in sufletul elevilor concurs de director scolar concursuri Constantin Cucos copil copilarie Corint Educational crearea lumii credinta credintă Crezul - sinteza invataturii de credinta crosswordlabs Cum Il primesc pe Dumnezeu in Biserica Cum mă comport ca un crestin cursuri scolare cuvant pentru tineri cuvinte incrucisate Dan C. Mihailescu Daniel daruri Definitivat desene animate desene animtate desene crestine despre ora de religie despre profesor Despre profesorul de Religie dezvoltare personala Digi 24 directori disccoveryeducation dragi profesori dragoste Ed. Corint educatia copiilor educatia crestina a copiilor educatia in copilarie educatia parintilor educatie educatie religioasa educator Efrem cel Nou elevi Episcopia Maramuresului evaluare Evenimentul anului Evenimentul Zilei EVZ examen de definitivat examene familie Fecioara Maria Femeia Cananeanca femeile mironosite filme filme crestine Finlanda fise de colorat fise de lucru Grigorie Teologul Hotpotoes Hrab Alexandru Hristos Impartasit copiilor Hristos si tinerii icoane Iisus este viu Iisus Hristos imagini realizate de elevi Inaltarea Domnului inspector de Religie Intalnirea Internaționala a Tinerilor Ortodocși invatamant invatatoare Invatatura despre Sfanta Treime in Simbolul Credintei invatori Inviere Invierea Invierea Domnului Ioan Botezatorul Ioan Gura de Aur IPS Laurentiu IPS Nicolae Corneanu istorie ITO ITO 2018 iubire învatamant Jocul de rel jocuri didactice Jocuri online jocuri pentru ora de religie Jurnalul de Satchinez Laurentiu Dumitru Leon Magdan Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu Liturghie liturgica Lovrin Maica Domnului Maica Siluana mama sica manual unic Manuale de Religie manuale scolare manuale vechi Marea Unire Marilen Pirtea martiri martiri crestini Martiriul Sfintelor Perpetua si Felicitas Materiale didactice materiale video metoda Prinde-Raspunde-Intreaba-Arunca metoda stiu-vreau sa stiu-am invatat metode active complexe metode de predare Ministerul Educației minunea minuni Minunile lui Iisus modele de educatie Mos Nicolae Nasterea Domnului neam Nicolae al Banatului Nicolae Corneanu norme de purtare Nu vq bateti joc de profesori! oferirea de sfaturi si invataturi Olimpiada de religie omiletica omiletica si catehetica Omul asculta cuvantul lui Dumnezeu Omul se bucura de cratia lui Dumnezeu Omul vorbeste cu Dumnezeu prin rugaciune ora de dragoste ora de religie Parintele Teofil Parintele Teofil Paraian Parohia Ortodoxa Satchinez pasiune pastoratie Patimile Domnului pelerinaje pelerinajul la biserici si manastiri pentru cine ma rog pentru copii lor perpetua si felicitas persecutii Perspective catehumenale pictura Pilda celor 10 fecioare Pilda fiului risipitor Plesu Andrei poezii Pogorarea Duhului Sfant portofoliul elevilor povesti terapeutice povestiri moralizatoare povestiri pentru ora de religie Pr. Constantin Necula Pr. Lect. Dr. Petre Comsa Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula Pr. prof. dr. Sorin Cosma Pr. Prof. univ. dr. Sorin Cosma predarea religie Predarea Religiei Preot Prof. Dr. Vasile Gordon Preot Sorin Cosma Preot Vasile Gordon preotie preotul ca educator prietenie primaria Satchinez primul craciun prof. Marius C. Cimpoae Prof. Univ. Dr. Constantin Cucos profesor profesori profesori de religie profesorul profesorul de religie profetul Daniel programa veche programe programe free programe gratuite programe pc proiect de lectie Proscomidia PS Iustin Radu Capan rebusuri Rectorul UVT Rectorul UVT Prof. Dr. Marilen Pirtea regulament regulament scolar reguli reîncepe scoala Religia micului crestin religie religie ortodoxa Religie si scoala Revelatia Divina Revista Invierea rugaciune Rugaciunea parintilor catre sfantul Efrem Rugaciunea pentru parinti rugaciuni Rugaciuni catre Sfantul Efrem cel Nou pentru nastere de copii rugaciuni pentru copii Rugăciune către Dumnezeu pentru cresterea copiilor salvați religia Saptamana Patimilor sarbatori Sarbatori in cinstea Maicii Domnului Satchinez sceneta scoala Scoala Gimnaziala Satchinez Scoala Primara Barateaz Scoala Satchinez Sf. Ap. Petru si Pavel Sf. Grigorie Teologul Sf. Iosif cel Nou de la Partos Sf. Nicolae Sf. Prooroc Ioan Botezatorul Sfanta Liturghie Sfanta Scriptura Sfantul Apostol Andrei Sfantul Efrem cel Nou Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Ioan Gura de Aur Sfantul Vasile cel Mare Sfintele Pasti sfinti Sfintii Trei Ierarhi Sibiu Siluana Siluana Vlad Simpozion Slovenia Sorin Cosma speranta spovedanie strucura anului școlar 2016-2017 subiecte olimapiada rezolvate sunt profesor supa de pui pentru suflet Taina preotiei Taina Spovedaniei Teama in pastoratia tinerilor Teatru Teatru ca forma de catehizare tematica olimpiada de religie Teofil Paraian Teologie The Star tineri Top 8 sfaturi despre religie Traditie si innoire in slujirea liturgica traditii de craciun Unitate UVT Vasile cel Mare vietile sfintilor Vindecarea orbului din nastere vitamine pentru suflet vitamine zilnice pentru suflet voluntariat voluntariat crestin Wonder Ziarul Adevarul Ziua Bibliei Ziua Educatiei Ziua Internationala a Tineretului Ortodox