!!!Important!!!

Acest blog reprezintă strict părerile mele.
Orice asociere între numele meu și documentele oficiale legate de ora de Religie (lecții, fișe, manuale, programe școlare etc) sau cu acțiunile oficiale ale Bisericii Ortodoxe Române sau ale Arhiepiscopiei Timișoarei ori ale Școlii Gimnaziale Satchinez nu-și are menirea. Aceste instituții nu pot fi responsabile pentru postările mele și nici trase la răspundere!
Unele din materiale de pe blog (filme și cărți) sunt descărcate de pe internet (Scribd sau alte site-uri) și au caracter informațional.
Oricine este liber să preia de blog orice informație!

sâmbătă, 4 februarie 2017

Proscomidia. Atunci când se studia în clasa a IV-a.

Proscomidia


            Rânduiala Proscomidiei se săvârșește de către preot dimineața, înainte de începutul Sfintei Liturghii, în partea stângă a Sfântului Altar, pe o măsuță sau într-o nișă, în perete, care se numește proscomidiar.
         

   Rugându-se preotul ia prima prescură și, folosindu-se de copie, care este un cuțit în formă de lance, scoate pecetea sau pătratul cu cruce și cu însemnele IS, HS, NI, KA și îl așază pe o farfurie din metal care se numește disc.
            Pătratul de pâine cu pecetea poartă numele de agneț și îl reprezintă pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
            Din celelalte prescuri, preotul scoate miridele, care sunt părticele de pâine în formă de triunghi.
            Mirida pe care o așază în dreapta agnețului o reprezintă pe Sfânta Fecioară Maria, mama Domnului nostru Iisus Hristos.
            Pentru pomenirea sfinților care trăiesc veșnic împreună cu Dumnezeu în împărăția Sa, preotul scoate nouă miride, care amintesc cele nouă cete îngerești, și le așază în stânga agnețului.
            Imediat sub agneț, preotul scoate alte trei miride prin care pomenște pe episcopul locului, pe conducătorii țării și pe ctitorii și binefăcătorii acelei biserici.
            Mai jos, în două grămăjoare, preotul scoate miride pentru vii și pentru morți. Acum preotul pomenește toate numele de pe pomelnicele pe care le-au adus credincioșii și pentru fiecare în parte scoate câte o miridă, rugându-se pentru sănătatea, ajutorul, iertarea păcatelor și mântuirea lor.
            Vinul, amestecat cu puțină apă, este turnat de către preot în potir, care este un pahar metalic cu picior.
            Apoi preotul acoperă discut cu un acoperământ mic și potirul cu un alt acoperământ mic, iar apoi le acoperă pe amândouă cu un acoperământ mai mare, lăsându-le la proscomidiar până mai târziu, când le duce pe masa Sfântului Altar, la momentul potrivit din timpul Sfintei Liturghii.
            Felul cum este dispusă pâinea pe sfântul disc reprezintă chipul întregii Biserici, Trupul lui Hristos. Astfel, aproape de Hristos se află Sfânta Fecioară Maria și toți sfinții, împreună cu toți credincioșii vii și morți care acum, în cadrul Sfintei Liturghii, se întâlnesc în rugăciune și în comuniune unii cu alții. Așadar, acolo unde este Hristos prezent este prezent și Trupul Său, care este Biserica.
            Pâinea și vinul folosite la Proscomidie sunt și ele chip al Bisericii. Pentru că pâinea este făcută din faină provenită din multe boabe de grâu adunate laolaltă, iar vinul, din multe boabe de struguri.
            Întrebări:
1.      Ce este Proscomidia, când se săvârșește și în ce loc?
2.      Ce sunt discul și copia și la ce se folosesc ele?
3.      Ce este și pe cine reprezintă agnețul?
4.      Ce sunt miridele? Explicați pe cine reprezintă mirida din partea dreaptă a agnețului, cele din partea strângă și cele de sub acesta?
5.      Care pâine de pe disc se va preface în Trupul lui Hristos în timpul Sfintei Liturghii, folosindu-se apoi pentru împărtășirea preoților și a credincioșilor?
6.      Ce este potirul și l a ce este el folosit?
7.      Ce face preotul cu cinstitele daruri după ce se termină Proscomidia?
8.      Explicați în ce fel pâinea și vinul de la Proscomidie sunt simbolul întregii Biserici[1].

Pentru o explicare detaliată urmăriți aceste linkuri:




[1] Preot Dr. Ioan Sauca, Manual de Religie, clasa a IV-a, ed. Didactică și pedagogică, R.A., București, 1996, pp. 97-98.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...