Faceți căutări pe acest blog

Laura Stifter, profesoară de religie: „Ideea «crede şi nu cerceta» nu este o idee biblică“

Laura Stifter, profesoară de religie: „Ideea «crede şi nu cerceta» nu este o idee biblică“                         Laura Stif...

sâmbătă, 3 februarie 2018

Nu vă bateți joc de profesori! Constantin Cucoș

Nu vă bateți joc de profesori!


Constantin Cucoș
Unele „întâmplări” cu conotație morală, petrecute în spațiul școlar (copii abuzați de educatori, profesori agresați de elevi etc.), readuc în atenție dimensiunea etică a profesiei didactice și necesitatea decelării și respectării unei normativități pe măsură. Cum „bruiajul ” deontologic s-a intensificat în spațiul social și mediatic, era de așteptat ca acesta să influențeze mai intens și zona educației. Am abordat această problematică de mai multe ori[i]; dorim acum să ne referim la un alt versant al problematicii și anume la limitele intervenției celeilalte părți a binomului educator-educat, punând o serie de întrebări, de tipul: ce și cât îi este îngăduit elevului (și celor care se află în spatele acestuia: părinți, tutori, instanțe mediatice, comunitare etc.) în relația didactică? Care sunt avantajele, limitele sau pericolele acestor intervenții? Nu cumva și profesorul poate fi abuzat? Pe el cine îl apără în fața celor care îi discreditează munca sau pun presiune pe activitatea ce o desfășoară?
Poate că ar trebui să începem cu una dintre cele mai „ascunse” forme de inferiorizare a statutului profesoral, și anume condiția lui simbolică și materială determinată prin subfinanțările la scară macro, care nu au cum să nu afecteze și autoritatea sa deontică (și chiar deontologică). O educație de calitate se face nu numai prin har și dăruire dezinteresată (necesare, dar nu și suficiente), ci și prin niște pârghii care cauționează (sau obligă) la producerea unor acte didactice de înalt nivel, la relaționări educaționale de un anumit tip. Apoi, tot la nivel macro, mai acuzăm și o legislație impredictibilă, dezarticulată, ambiguă ce încurajează birocratizarea, formalismul, voluntarismul și care poate, de asemenea, să sape la temelia acțiunilor concrete desfășurate de acesta. Nu mai vorbim de legi de-a dreptul prost croite, care facilitează sau creează contextul implicării unor membri ai corpului profesoral (cu știință sau fără) în activități ce subminează însăși esența acestei misii (meditații, compromisuri evaluative, girarea unor „opere” academice discutabile etc.).
Mai există și riscul înregimentării ideologice a unor oamenii ai școlii în zone ale politicului prin felul cum sunt fixați managerii (pornind de la directorii de școli și până la alegerea corpului de inspectori școlari sau a decidenților de la centru) prin concursuri „aranjate”, după criterii care nu au de a face cu competența lor administrativă sau didactică. Aceste anomii valorice devin vizibile în sistem (profesorii se cunosc între ei) și generează neîncredere și demotivare la nivelul corpului profesoral. Nu mai vorbesc de unele ingerințe sau persiflări explicite ale unor politicieni ce își depășesc prerogativele sau competențele (vezi cazul primarului din Baia Mare ce a subminat, anul trecut, autoritatea directorului unui liceu de prestigiu în fața elevilor, acesta fiind nevoit să își prezinte demisia de onoare).
Însă, cele mai dese și evidente derapaje etice survin la nivelul procesului didactic ca atare. La noi nu s-a statuat încă o cultură a autonomiei și „inamovibilității” statutare a cadrului didactic, mulți din exterior recomandându-i ce și cum să facă. Dascălul acționează în virtutea unui profesionalism ce îl caracterizează și devine suveran pe deciziile și acțiunile de ordin didactic. În sala de clasă (ca și în școală) nu are voie să pătrundă nimeni dinafara instituției, fără girul lui sau al conducerii școlii (în afară de instanțe formal investite cu competența de a ghida, evalua, ratifica prestații profesionale). De asemenea, el nu trebuie să primească recomandări cu caracter didactic sau tehnic de la oricine. Am fost neplăcut surprins ca la unele ședințe unde am luat parte, cu ani în urmă, în calitate de părinte, să asist siderat la recomandări date învățătoarei de către economiști, medici, chiar profesori, în legătură cum să predea, ce să predea, cum și ce să facă… Astfel de ingerințe sunt nepermise, cu excepția unor derapaje evidente ce trebuie aduse la cunoștința conducerii școlii. Când e cazul, prin anumite proceduri, se va trece la verificări, corecții, sancțiuni. Nu punem în chestiune necesitatea unei monitorizări valorice a procesului didactic; ne referim doar la legitimitatea acestor sugestii, la expertiza purtată de diferiți intervenienți.
Apoi, în raport cu prezervarea intimității și protejării persoanelor antrenate în educație punem în discuție și noi tipuri de violentare. În condițiile apariției noile tehnologii de înregistrare, nu este deontologic ca secvențe sau situații din timpul lecției să fie filmate și externalizate mediatic, să fie discutate și interpretate în fel și chip de necunoscători. A lucra sub teroarea că poți apărea pe „YouTube” sau „la ziar” reprezintă o situație inacceptabilă din toate punctele de vedere, chiar dacă transparența trebuie să fie cuvântul de ordine (cel puțin, la nivelul celor din interiorul sistemului). Și asta nu că profesorul ar avea ceva de ascuns, ci pentru că de-contextualizarea situațiilor de predare-învățare și reinterpretarea făcute de nespecialiști ar putea conduce la concluzii nepertinente, fanteziste, catastrofice. Orice meserie are o „bucătărie” a ei ce poate fi apreciată, aprobată, dezavuată doar de cunoscători.
Autoritatea profesorală este în declin, fiind afectată atât din exterior, prin inferiorizări voite sau contextuale, dar și din interior, de chiar unele cadre didactice care nu ajung la altitudinea menirii. Formarea inițială pentru această profesie nu este predeterminată de o selecție minimală de ordin psiho-relațional, iar intrarea în învățământ este deficitară. Aceasta face ca sistemul să fie „infestat” de persoane fără vocație, ținută morală sau aptitudini minimale, deficiențele lor fiind transferate întregului corp profesoral prin insidioase și periculoase generalizări. Dacă unii profesori prezintă carențe moral-profesionale, asta nu înseamnă că toți sunt la fel…
Așadar, să nu-i punem la zid pe profesori în mod indistinct și fără motiv. Pe cei care merită să fie criticați, să-i criticăm, iar pe cei vrednici, să-i lăudăm. Că și așa nu se aleg cu prea multe bucurii pentru ceea ce fac!…
[i] De pildă, în Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2006 (paragraful Schiță pentru o deontologie a cadrelor didactice) sau De ce e nevoie de un reglaj etic în educație în www.constantincucos.ro/2014/08/de-ce-e-nevoie-de-un-reglaj-etic-in-educatie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Etichete

activitate catehetică activitate educativa activitate filantropica activitati disciplina religie ortodoxa ajutor alegerea Apostolilor an școlar 2016-2017 Ana Blandiana Anastasia Popescu Andrei Plesu apologia religiei articole Bantul si Marea Unire batrani Biblia Biserica Ortodoxa Biserica Ortodoxa Romana biserica si scoala carti carti religie catehetica Catehetica si Educatie Crestin Ortodoxa cateheza catolici ce inseamna sa fiu crestin ce îsi amintesc elevii de profesorii lor cele patru piersici cerc de religie Cina cea de Taina clasa a II-a Clasa a III-a clasa a IV-a Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa a VII-a Clasa a VIII-a clasa I clasa I-VIII clasa II clasa III clasa IV Clasa Pregatitoare clasa V clasele I-IV clasele I-VIII comuna Satchinez Comuniunea oamenilor cu Dumnezeu in Biserica Concurs Concurs Biblia in sufletul elevilor concurs de director scolar concursuri Constantin Cucos copil copilarie Corint Educational crearea lumii credinta credintă Crezul - sinteza invataturii de credinta crosswordlabs Cum Il primesc pe Dumnezeu in Biserica Cum mă comport ca un crestin cursuri scolare cuvant pentru tineri cuvinte incrucisate Dan C. Mihailescu Daniel daruri Definitivat desene animate desene animtate desene crestine despre ora de religie despre profesor Despre profesorul de Religie dezvoltare personala Digi 24 directori disccoveryeducation dragi profesori dragoste Ed. Corint educatia copiilor educatia crestina a copiilor educatia in copilarie educatia parintilor educatie educatie religioasa educator Efrem cel Nou elevi Episcopia Maramuresului evaluare Evenimentul anului Evenimentul Zilei EVZ examen de definitivat examene familie Fecioara Maria Femeia Cananeanca femeile mironosite filme filme crestine Finlanda fise de colorat fise de lucru Grigorie Teologul Hotpotoes Hrab Alexandru Hristos Impartasit copiilor Hristos si tinerii icoane Iisus este viu Iisus Hristos imagini realizate de elevi Inaltarea Domnului inspector de Religie Intalnirea Internaționala a Tinerilor Ortodocși invatamant invatatoare Invatatura despre Sfanta Treime in Simbolul Credintei invatori Inviere Invierea Invierea Domnului Ioan Botezatorul Ioan Gura de Aur IPS Laurentiu IPS Nicolae Corneanu istorie ITO ITO 2018 iubire învatamant Jocul de rel jocuri didactice Jocuri online jocuri pentru ora de religie Jurnalul de Satchinez Laurentiu Dumitru Leon Magdan Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu Liturghie liturgica Lovrin Maica Domnului Maica Siluana mama sica manual unic Manuale de Religie manuale scolare manuale vechi Marea Unire Marilen Pirtea martiri martiri crestini Martiriul Sfintelor Perpetua si Felicitas Materiale didactice materiale video metoda Prinde-Raspunde-Intreaba-Arunca metoda stiu-vreau sa stiu-am invatat metode active complexe metode de predare Ministerul Educației minunea minuni Minunile lui Iisus modele de educatie Mos Nicolae Nasterea Domnului neam Nicolae al Banatului Nicolae Corneanu norme de purtare Nu vq bateti joc de profesori! oferirea de sfaturi si invataturi Olimpiada de religie omiletica omiletica si catehetica Omul asculta cuvantul lui Dumnezeu Omul se bucura de cratia lui Dumnezeu Omul vorbeste cu Dumnezeu prin rugaciune ora de dragoste ora de religie Parintele Teofil Parintele Teofil Paraian Parohia Ortodoxa Satchinez pasiune pastoratie Patimile Domnului pelerinaje pelerinajul la biserici si manastiri pentru cine ma rog pentru copii lor perpetua si felicitas persecutii Perspective catehumenale pictura Pilda celor 10 fecioare Pilda fiului risipitor Plesu Andrei poezii Pogorarea Duhului Sfant portofoliul elevilor povesti terapeutice povestiri moralizatoare povestiri pentru ora de religie Pr. Constantin Necula Pr. Lect. Dr. Petre Comsa Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula Pr. prof. dr. Sorin Cosma Pr. Prof. univ. dr. Sorin Cosma predarea religie Predarea Religiei Preot Prof. Dr. Vasile Gordon Preot Sorin Cosma Preot Vasile Gordon preotie preotul ca educator prietenie primaria Satchinez primul craciun prof. Marius C. Cimpoae Prof. Univ. Dr. Constantin Cucos profesor profesori profesori de religie profesorul profesorul de religie profetul Daniel programa veche programe programe free programe gratuite programe pc proiect de lectie Proscomidia PS Iustin Radu Capan rebusuri Rectorul UVT Rectorul UVT Prof. Dr. Marilen Pirtea regulament regulament scolar reguli reîncepe scoala Religia micului crestin religie religie ortodoxa Religie si scoala Revelatia Divina Revista Invierea rugaciune Rugaciunea parintilor catre sfantul Efrem Rugaciunea pentru parinti rugaciuni Rugaciuni catre Sfantul Efrem cel Nou pentru nastere de copii rugaciuni pentru copii Rugăciune către Dumnezeu pentru cresterea copiilor salvați religia Saptamana Patimilor sarbatori Sarbatori in cinstea Maicii Domnului Satchinez sceneta scoala Scoala Gimnaziala Satchinez Scoala Primara Barateaz Scoala Satchinez Sf. Ap. Petru si Pavel Sf. Grigorie Teologul Sf. Iosif cel Nou de la Partos Sf. Nicolae Sf. Prooroc Ioan Botezatorul Sfanta Liturghie Sfanta Scriptura Sfantul Apostol Andrei Sfantul Efrem cel Nou Sfantul Ierarh Nicolae Sfantul Ioan Gura de Aur Sfantul Vasile cel Mare Sfintele Pasti sfinti Sfintii Trei Ierarhi Sibiu Siluana Siluana Vlad Simpozion Slovenia Sorin Cosma speranta spovedanie strucura anului școlar 2016-2017 subiecte olimapiada rezolvate sunt profesor supa de pui pentru suflet Taina preotiei Taina Spovedaniei Teama in pastoratia tinerilor Teatru Teatru ca forma de catehizare tematica olimpiada de religie Teofil Paraian Teologie The Star tineri Top 8 sfaturi despre religie Traditie si innoire in slujirea liturgica traditii de craciun Unitate UVT Vasile cel Mare vietile sfintilor Vindecarea orbului din nastere vitamine pentru suflet vitamine zilnice pentru suflet voluntariat voluntariat crestin Wonder Ziarul Adevarul Ziua Bibliei Ziua Educatiei Ziua Internationala a Tineretului Ortodox